De training van Satria Nusantara

Satria Nusantara wordt ook hier in Nederland volgens de Indonesische traditie beoefend. Dat houdt onder andere in dat de training in het Indonesisch wordt begeleid. Dat betekent niet dat je een geheel nieuwe taal hoeft te leren, wel enkele uitdrukkingen en het eenvoudige tellen tot dertig vat je na een tijdje gemakkelijk op. Voor onze nieuwelingen (pradasar oftewel leerling) worden veel aanwijzingen uiteraard vertaald, vele commando's zijn van zichzelf al duidelijk.

De training (latihan) wordt geopend met een gebed (berdoa). Dit mag uiteraard in je eigen geloof - of, als je niet gelovig bent, ga in jezelf. Daarna volgt een zittende ademhalingsoefening (nafas duduk) gedurende vijf à tien minuten. Deze dient ter mentale voorbereiding op de training en is heel rustgevend. Ze wordt door de trainer (pelatih) begeleid door tellen of klappen. Een goede ademhaling zorgt voor een meditatieve staat van zijn, wat in de groep zelfs een versterkte werking heeft.
De ademhalingsoefening wordt opgevolgd door een warming-up (latihan untuk melemaskan badan), wat erg belangrijk is om overstrekking van spieren en andere letsels tijdens de training te voorkomen. Bovendien worden de energiebanen (meridianen) naar het oppervlak gebracht waardoor de acupunten beter toegankelijk zijn. 

De basistraining (dasar) bestaat uit tien verschillende basisoefeningen (jurus). Deze worden uitgevoerd door met blote voeten en een lage houding over de bodem te schuiven (kuda kuda rendah). Oefening één (jurus satu) bestaat uit vier cyclussen à 20 stappen, dus in totaal 80 stappen. Alle andere oefeningen (jurus) worden in vier cyclussen à 15 stappen uitgevoerd. Bij iedere cyclus wordt de diep ingehaalde adem vastgehouden en de oefening wordt met veel aandacht en concentratie uitgevoerd (zie video onderaan). Op de pagina "specificatie" wordt iedere jurus in het detail uitgelegt.

Is het basistraining (dasar) afgerond wordt de training op het laatst behaalde niveau/subniveau voortgezet.

Afgesloten wordt een training met een cooling-down (pendinginan) opgevolgd door gebed en zittende ademhalingsoefening, net als tijdens het openen van de training. Om de behaalde energie te kunnen behouden sluiten drie stappen Jurus Satu de training uiteindelijk af.

 

Pelatih Dwibono
toont op het strand van Scheveningen
de Jurus Dasar

Joomla templates by a4joomla